Ελληνική Ιστορία

 

 Η εποχή του Σιδήρου

Εποχή του Σιδήρου
Όχι μόνο ο Μυκηναϊκός Πολιτισμός αλλά ολόκληρη η εποχή του Χαλκού ανήκουν πλέον στο παρελθόν. Η έναρξη χρήσης του σιδήρου έχει σημάνει την αρχή μιας σημαντικότατης περιόδου που θα έχει ως επακόλουθο την ανάπτυξη πολλών σπουδαίων πολιτισμών. Βρισκόμαστε στην Εποχή του Σιδήρου (1.100 – 700 π.Χ.) και αφήνοντας πλέον πίσω την Προϊστορία μπαίνουμε στην Αρχαία Εποχή!

Σκοτεινή Περίοδος
Στην Εποχή του Σιδήρου εισερχόμαστε με μια μεταβατική περίοδο γνωστή ως «Σκοτεινή» διάρκειας περίπου 200 χρόνων (1.100 – 900 π.Χ.). Την συγκεκριμένη περίοδο υπάρχουν λίγες αναφορές για τα όσα συμβαίνουν στον Ελλαδικό χώρο και φαίνεται να μην παρουσιάζεται κάποια έντονη δραστηριότητα.

Ο Οδυσσέας τυφλώνει τον ΠολύφημοΕίναι η εποχή στην οποία ο Οδυσσέας κάνει το ταξίδι του μετά τον Τρωικό πόλεμο. Σύμφωνα με τα νεότερα ευρήματα το ταξίδι του Οδυσσέα δεν φαίνεται καθόλου μυθικό και μάλιστα χρονολογείται ακριβώς μετά τον Τρωικό πόλεμο (1.200 – 1.100 π.Χ.), συγκεκριμένα λίγο μετά το 1.100 π.Χ.. Το ταξίδι του Οδυσσέα θα εμπνεύσει αργότερα μεγάλους δημιουργούς για να γράψουν για την ένδοξη ιστορία του, το ταξίδι του και την επιστροφή του βασιλιά της Ιθάκης στο νησί που αγάπησε και στην γυναίκα του την Πηνελόπη.

Στις μέρες μας έχουμε καταφέρει να βρούμε διάφορα στοιχεία για την περίοδο αυτή. Είναι η εποχή όπου το Άργος αρχίζει να αποκτά δύναμη η οποία θα διαρκέσει από το 1.000 ως το 600 περίπου π.Χ και κυρίως στα χρόνια ζωής του Φείδωνα.. Το Άργος θα καταφέρει να συνεχίσει να ασκεί επιρροές στον Ελλαδικό χώρο μέχρι και την κλασική περίοδο. Την θέση του θα την δίνει όμως σταδιακά σε μια άλλη ανερχόμενη ισχυρή πόλη κατά την αρχαϊκή περίοδο, την Σπάρτη που αργότερα θα αποτελέσει σημείο αναφοράς! Χωρίς αμφισβήτηση το Άργος αποτέλεσε μια σπουδαιότατη πόλη που προσέφερε σε ολόκληρη την Ελλάδα. Αν και κατά την Αρχαϊκή περίοδο λοιπόν το Άργος θα καταφέρει εκ νέου να ανακτήσει κάποια δύναμη η πάροδος των ετών ήταν αρκετή ώστε το Άργος να μην καταφέρει ξανά να γίνει μεγάλη δύναμη.

Από τα ευρήματα της εποχής φαίνεται πως στη μεταβατική αυτή περίοδο επηρεάστηκαν όλες οι τέχνες. Μία ωστόσο η κεραμική κατάφερε να παρουσιάσει μια σχετική άνθιση επιτυχώς. Ο Κένταυρος του Λευκαντί στην Ερέτρια αποτελεί ένα αξιοσημείωτο εύρημα. Με έντονο τα χαρακτηριστικά της Γεωμετρικής περιόδου, χρονολογείται γύρω στο τέλος των Σκοτεινών Χρόνων και συγκεκριμένα γύρω στο 950 – 900 π.Χ.. Δεν αποτελεί έκπληξη αυτό μιας και η Σκοτεινή περίοδος το 900 π.Χ. έχει δύσει και δίνει την θέση της στην επονομαζόμενη Γεωμετρική Περίοδο!

Γεωμετρική Περίοδος
Η Γεωμετρική περίοδος είναι ήδη πραγματικότητα. Για 200 ολόκληρα χρόνια (900 – 700 π.Χ.) η Ελλάδα θα περάσει μέσα από μία νέα περίοδο κατά την οποία θα ζήσει ο μεγαλύτερος Επικός Ποιητής στην ιστορία της ανθρωπότητας. Ο Όμηρος θα γίνει ο συγγραφέας των 2 ελληνικών επών της Οδύσσειας και της Ιλιάδας και θα καταφέρει μέχρι και σήμερα να είναι ένας από τους γνωστότερους Έλληνες! Όχι άδικα λοιπόν η Γεωμετρική Περίοδος αναφέρεται κι ως Ομηρικά Χρόνια καθώς η δράση του Ομήρου όχι μόνο επηρέασε αλλά κι ανέδειξε και συνεχίζει μέσα από τα ξεχωριστής σημασίας έργα του να αναδεικνύει τον Περιφημότερο όλων των πολιτισμών, τον Ελληνικό!

Παρόλο που έχουν περάσει 200 ολόκληρα χρόνια από την εποχή του Χαλκού σαν υλικό συνεχίζει να χρησιμοποιείται και στη Γεωμετρική περίοδο. Στην Ολυμπία θα συναντήσουμε λοιπόν μια Χάλκινη Ομάδα σε κύκλο του 900 με 800 π.Χ.. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως φτάσαμε στην Ολυμπία. Εδώ γίνονται οι Ολυμπιακοί Αγώνες που εκτός του γεγονότος πως αποτέλεσαν το σημαντικότερο αθλητικό γεγονός όλων των εποχών συνεχίζουν στις μέρες μας ως «Σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες» να προσφέρουν συγκίνηση.

Η ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων ξεκινάει στο μακρινό παρελθόν… Ο μύθος μας πληροφορεί για τον Πέλοπα τον Βασιλιά της Πελοποννήσου ο οποίος ερχόμενος από την Φρυγία νίκησε σε αρματοδρομία (Ιπποδρομία) τον Οινόμαο τον Βασιλιά της Πίσσας. Ως έπαθλο μπορεί να πήρε όχι μόνο την βασιλεία αλλά και την κόρη του βασιλιά ωστόσο ο Πέλοπας καθιέρωσε τους Ολυμπιακούς Αγώνες σαν ένα μέγα αθλητικό γεγονός.

Επικρατέστερη όμως όλων είναι η δημιουργία ή έστω η ανασύσταση τους από τον Ηρακλή! Ο Ηρακλής ο οποίος φαίνεται να έζησε γύρω στο 1.400 π.Χ. αφού ξεκίνησε τους άθλους του με πρώτο το «Λιοντάρι της Νεμέας» και αργότερα την «Λερναία Ύδρα», με το τέλος του άθλου με τον καθαρισμό των «Στάβλων του Αυγεία», πηγαίνει στην Ολυμπία όπου και δημιουργεί / ανακαινίζει τους Ολυμπιακούς αγώνες. Η μυθολογία επίσης μας πληροφορεί πως ο Ηρακλής φτιάχνει τους Ολυμπιακούς αγώνες ώστε ο Ελληνικός λαός να είναι ενωμένος. Παράλληλα επικρατεί λοιπόν και ένας ακόμη μύθος ο οποίος μιλά για έναν άλλο Ηρακλή (Ιδαίος) ο οποίος αυτή τη φορά έρχεται από την ίδια την Κρήτη για να οργανώσει τους Ολυμπιακούς αγώνες.

ΔρομέαςΤο ιστορικό γεγονός είναι πως οι 1οι Ολυμπιακοί αγώνες είναι πραγματικότητα και διεξάγονται το 776 π.Χ.! Στην πραγματικότητα είναι οι 1οι καταγεγραμμένοι Ολυμπιακοί αγώνες καθώς δεν είναι καθόλου απίθανο η ιστορία τους να ξεκινάει ακόμα πιο πριν! Πρώτο αγώνισμα φαίνεται να είναι ο Δρόμος ή Στάδιο όπως αλλιώς ονομάζεται. Ο Δρόμος φαίνεται να παίρνει την θέση της Αρματοδρομίας και αποτελεί για αρκετές Ολυμπιάδες μάλιστα το μοναδικό αγώνισμα των Ολυμπιακών αγώνων. Αργότερα και καθώς τα χρόνια περνούσαν στους Ολυμπιακούς αγώνες προστέθηκαν και άλλα αγωνίσματα. Ο Ολυμπιονίκης το πρόσωπο δηλαδή που νικούσε σε κάθε αγώνισμα κέρδιζε ως έπαθλο ένα στεφάνι από Κλαδί ελιάς (Κότινος). Πέρα όμως από αυτό κατάφερνε να κερδίζει απεριόριστη δόξα και τιμή!

Με το πέρασμα του χρόνου οι Ολυμπιακοί αγώνες φαίνεται να χάνουν την σημασία τους. Άλλωστε κατά την Ρωμαϊκή Περίοδο έχουν αλλάξει ριζικά κι από εκεί όπου διεξαγόντουσαν με μοναδικό σκοπό την τιμή και την υπερηφάνεια φαίνεται τελικώς να ξεκίνησαν να έχουν έναν περισσότερο επαγγελματικό χαρακτήρα. Τα γεγονότα που είχαν γίνει καθώς κι οι ραγδαίες αλλαγές είχαν αλλοιώσει ριζικά αυτόν τον θεσμό. Η χαριστική βολή έρχεται λίγους αιώνες αργότερα όπου ο Θεοδόσιος ο Α’ αυτοκράτορας του Βυζαντίου, το 393 μ.Χ. καταργεί δια παντός το κορυφαίο αυτό αθλητικό γεγονός καθώς είχε και θρησκευτικό χαρακτήρα.

Επιστρέφουμε στη Γεωμετρική Περίοδο. Κατά το 800 με 550 π.Χ. αναπτύσσεται στα παράλια της Μικράς Ασίας ένας νέος ελληνικός πολιτισμός ο οποίος είναι γνωστός ως Ιωνικός πολιτισμός! Αναμένεται όχι μόνο να επηρεάσει ολόκληρο τον ελληνικό πολιτισμό λίγο αργότερα αλλά και να προσφέρει στην Επιστήμη, στη Φιλοσοφία και στην Λογοτεχνία. Ο Ιωνικός πολιτισμός θα καταφέρει να βάλει επίσης την ξεχωριστή σφραγίδα του στην πλούσια ελληνική ιστορία.

Ο Όμηρος άλλωστε θεωρείται πως κατάγεται από διάφορες Ιωνικές πόλεις. Η παράδοση τον θέλει τυφλό, ωστόσο καταφέρνει να δημιουργήσει τα μοναδικής σημασίας για ολόκληρο τον κόσμο ελληνικά έπη. Έζησε από το 800 ως το 724 π.Χ.. Στην Ιλιάδα ασχολήθηκε με τον πόλεμο της Τροίας ενώ στην Οδύσσεια με το ταξίδι του Βασιλιά της Ιθάκης, Οδυσσέα. Το σίγουρο είναι πως ο Όμηρος αποτέλεσε έναν ξεχωριστό Έλληνα ο οποίος μέσα από τα έργα του τα οποία είναι διεθνούς ακτινοβολίας, καταφέρνει μέχρι και σήμερα να κεντρίζει το ενδιαφέρον!

ΚέκροπαςΤο 800 π.Χ. η Αθήνα ξεκινάει να οχυρώνεται. Η πόλη των Αθηνών η οποία σε λίγους αιώνες θα δημιουργήσει τον λαμπρότερο πολιτισμό όλων των εποχών και θα γεννήσει τις έννοιες δημοκρατία και πολιτισμός κάνει την εμφάνιση της. Αν και κατοικημένη από την Νεολιθική εποχή φαίνεται πως οι «Αθηναίοι» ξεκινούν να δρουν από τα τέλη της Γεωμετρικής περιόδου. Αξίζει να σταθούμε στο πως δημιουργήθηκε η Αθήνα. Σύμφωνα με την «μυθολογία» ο Κέκροπας αποτέλεσε τον 1ο «μυθικό» βασιλιά της Αθήνας. Οι ενδείξεις δείχνουν πως έζησε γύρω στο 1400 π.Χ.. Από την μέση και πάνω μπορεί να ήταν άνθρωπος, ωστόσο από τη μέση και κάτω ήταν φίδι! Την ίδια περίοδο θα αναμετρηθούν Αθηνά και Ποσειδώνας ύστερα από κάλεσμα του Κέκροπα στους 12 Θεούς του Ολύμπου για την προστασία της πόλης. Η Θεά της Σοφίας κι ο Θεός της Θάλασσας θα εκδηλώσουν έντονο ενδιαφέρον κι έτσι ώστε να υπάρξει δίκαιο αποτέλεσμα ο Κέκροπας τους ζήτησε να προσφέρουν από ένα δώρο στους πολίτες και από εκεί να δουν ποιος είναι ο καλύτερος.

Η συμφωνία είχε γίνει. Ο Ποσειδώνας σήκωσε ψηλά την τρίαινα και την χτύπησε πάνω στον Ιερό βράχο της Ακρόπολης όπου και ξεπήδησε νερό. Όλοι εντυπωσιάστηκαν με αυτήν την κίνηση και ο Ποσειδώνας φαινόταν να έχει σίγουρη τη νίκη μέχρι που ανακαλύφθηκε πως το νερό ήταν αλμυρό προφανώς αφού ήταν Θεός της Θάλασσας. Για να αποφευχθούν οι κατακραυγές εναντίον του, έταξε να κάνει την «Ποσειδωνία» όπως θα ονομαζόταν η πόλη των Αθηνών, θαλασσοκράτειρα κάτι που έβαλε σε σκέψεις αυτούς που βρίσκονταν εκεί. Ωστόσο τώρα ήταν η σειρά της Αθηνάς η οποία ακουμπώντας την τρίαινα της στον Ιερό Βράχο ξεπήδησε μέσα από αυτόν μια Ήμερη Ελιά. Αφού κατανόησαν τι σήμαινε η Ελιά το αποτέλεσμα ήταν πλέον οριστικό, η Κεκροπία ονομάστηκε Αθήνα κι η πόλη των Αθηνών αφιερώθηκε στη Θεά της Σοφίας την Αθηνά.

Παρατηρούμε πως από την Άγρια Ελιά του Δία μεταφερόμαστε στην Ήμερη της Θεάς Αθηνάς. Παράλληλα η Ιερή Ελιά πάνω στον Βράχο της Ακροπόλεως αργότερα θα εμφανιστεί και πάλι στην ιστορία των Αθηνών. Η Ελιά έχει πλέον γεννηθεί. Θα αποτελέσει όχι μόνο ένα σύμβολο για τους Έλληνες αλλά και θα καταφέρει να γίνει τμήμα της ζωής τους! Θα μεταφέρει μηνύματα όπως την «ειρήνη» και θα καταφέρει να τιμήσει νικητές! Η Ελιά θα πρέπει να ομολογήσουμε πως είναι ένα αναπόσπαστο τμήμα της ιστορίας της Ελλάδας!

Την ίδια εποχή οι Έλληνες ξεκινούν να δημιουργούν αποικίες. Ο Ελληνικός αποικισμός αποτελεί κορυφαίο γεγονός καθώς οι Έλληνες τώρα θα ταξιδέψουν και θα αναπτύξουν νέους πολιτισμούς. Η Μεγάλη Ελλάδα (Magna Grecia) στην κάτω Ιταλία, ο αποικισμός της Κύπρου αλλά και ενός μέρους της Βορείου Αφρικής, η έναρξη σπουδαίων γεγονότων από τους Έλληνες της Ελληνικής Βορείου Ηπείρου και της περιοχής της σημερινής Αλβανίας και φυσικά η ίδρυση της Τραπεζούντας το 756 π.Χ. κι άλλων μεγάλων αποικιών στον Εύξεινο Πόντο αργότερα, στις οποίες θα συναντήσουμε τον Ποντιακό Ελληνισμό στο κοντινό μέλλον σήμανε την έναρξη μιας νέας εποχής. Αξίζει να σημειωθεί πως οι Έλληνες από πριν είχαν μετακινηθεί σε αυτές τις περιοχές κι ίσως κι ακόμη παραπέρα ωστόσο με τον όρο «Ελληνικός Αποικισμός» θεωρούνται μεγάλα κύματα του Ελληνισμού τα οποία έφυγαν για να δημιουργήσουν νέες αποικίες!

Με τον Ελληνικό αποικισμό φτάνει σιγά σιγά στο τέλος της όχι μόνο η γεωμετρική περίοδος αλλά και ολόκληρη η Εποχή του Σιδήρου για να δώσουν την θέση τους στον προπομπό της Κλασικής Εποχής. Η Αρχαϊκή Εποχή φτάνει κι ολόκληρος ο Ελληνισμός ετοιμάζεται να ζήσει τα σημαντικότερα γεγονότα στην ιστορία της Αρχαιότητας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s